Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

13 годишна Конференција на Македонска Берза

Скопје, 4.5.2012 година

Поздравен говор на гувернерот Димитар Богов, на 13 годишна Конференција на Македонска берза, Скопје, 4.5.2012 година


13 годишна Конференција на Македонска Берза

 

Почитуван г. Зоран Ставрески, заменик претседател на владата на РМ и министер за финансии,

Почитуван г. Иван Штериев, директор на македонската берза за хартии од вредност,

Почитувани дами и господа,

 

Минатата година, во обраќањето пред овој собир најавив дека „Народната банка ќе создаде услови за одржлив економски раст преку обезбедување ценовна стабилност, стабилен курс на денарот и стабилен, конкурентен банкарски сектор кој ќе продуцира здрав кредитен раст. За да го оствариме тоа, ќе тежнеам да водам, политика на оптимално ниво на референтната каматна стапка и оптимално ниво на прудентната банкарска регулатива. Под оптимална каматна стапка ја подразбирам најниската каматна стапка која обезбедува стабилност на курсот на денарот и ценовна стабилност. Под оптимална прудентна банкарска регулатива подразбирам регулатива која ќе ја обезбеди неопходната ликвидност и солвентност на банките но нема да биде непотребен регулаторен товар врз билансите на банките. “

Во врска со второто, во септември минатата година извршивме интегрирање на денарската и девизната стапка на ликвидност во една единствена стапка на ликвидност. Истовремено, на дваесет отсто од орочените депозити кои достасуваат им признавме долгорочен карактер со ветување дека тој процент ќе се зголемува во иднина. Со тие мерки им овозможивме на банките поголема флексибилност во управувањето со ликвидноста и повисоки приходи без притоа да се влошат ликвидносните показатели.

Неодамнешното редизајнирање на монетарните инструменти и вчерашното намалување на референтната каматна стапка на благајничките записи од 4 на 3,75 отсто се во функција на водењето политика на оптимално ниво на референтната каматна стапка. Дозволете да го елаборирам тоа.

Редизајнирањето на монетарните инструменти го подготвувавме подолго време, а го направивме во моментот кога оценивме дека условите се погодни. Економската активност забавува повлечена од намалената побарувачка од евро зоната, а стапката на кредитен раст е под очекувањата. Истовремено, податоците за девизниот пазар и девизните резерви како и за трговскиот дефицит во првото тримесечје, укажуваат на понизок дефицит во платниот биланс од проектираниот. Стапката на инфлација се намали на околу 2 отсто колку што се очекува да се движи и просекот за оваа година. Штедењето на населението кое расте подобро од очекувањата наместо во кредитна активност банките го насочуваа во благајнички записи на НБРМ чиј износ се зголеми за 10 милијарди денари, односно за една третина за само три месеци, и покрај тоа што адекватноста на капиталот и ликвидноста се на исклучително високи нивоа. Нето задолжувањето на земјата кон странство само во последното тримесечје на минатата година се намали за 220 милиони евра, а за целата мината година за 280 милиони евра односно за една четвртина. Конечно, непосредно пред нашата одлука за редизајнирање на монетарните инструменти министерството за финансии најави намалување на буџетските расходи за 5 отсто. Значи да резимирам, имаме ниско ниво на ризици во екстерниот и банкарскиот сектор, ниско до умерено ниво на ризици во јавниот сектор, курсот на денарот е стабилен, инфлацијата е пониска отколку во евро зоната, а економската активност забавува. Што е понормално во таков амбиент отколку упатувањето сигнал дека има услови за поголема банкарска активност без да се загрози стабилноста?

Токму тоа е и целта на нашите мерки. Немаме намера само да констатираме дека кредитниот раст не оди како што треба и постојано да ја ревидираме стапката надолу. Сметаме дека кредитниот раст може да биде околу 7-8 отсто без да предизвика загрозување на ценовната и финансиската стабилност и јасно го сигнализираме тоа.

Со право се поставува прашањето дали банките ќе го следат нашиот сигнал? Брзината и интензитетот на реакцијата на банките зависи од моќта на трансмисијата на монетарната политика. Во неколку неодамнешни истражувања на моите соработници забележано е дека трансмисијата на монетарната политика во нашиот банкарски систем е со ограничена моќ. Тоа беше уште една причина за редизајнирање на инструментите на монетарната политика. Се надеваме дека новата монетарна рамка ќе ја подобри монетарната трансмисија. Ако не, тогаш ќе продолжиме со унапредување на поставеноста на монетарните инструменти.

Благајничките записи се основниот инструмент на Народната банка со кој го прибира вишокот ликвидност од банките.  Благајничките записи не се средство за инвестирање. Во многу земји не постојат благајнички записи на централната банка. Кога Народната банка сака да прибере повеќе ликвидност таа може да ја направи каматната стапка поатрактивна за банките. Но, ако смета дека не треба да стерилизира толкав вишок на ликвидност тогаш ќе ја направи каматната стапка помалку атрактивна или ќе го ограничи износот кој банките можат да го запишат.

Почитувани дами и господа,

Минатата година на овој собир исто така кажав дека Народната банка односите со банките нема да ги гради од позиција на надменост и моќ. Напротив, банките се наши партнери. Затоа, Народната банка ќе продолжи да ги информира и да ги консултира деловните банки за мерките од регулативата. Во таа насока, во моментов го анализираме најновото барање од Здружението на банките во врска со третманот на преземените средства врз основа на ненаплатени побарувања и наскоро ќе почнеме дијалог со цел да најдеме решение кое ќе биде од корист за македонската економија. Оттука, не треба да има сомневање дека и во иднина Народната банка ќе го слуша гласот на банките. Но, исто така, треба да биде јасно дека мерките на монетарната политика Народната банка не ги дискутира со никого, па ни со банките пред да одлучи да ги донесе. Тие се во апсолутна дискреција на Народната банка. Така е секаде во светот. Ниту европската централна банка, ниту чешката централна банка, ниту било која друга централна банка во светот ги консултира или информира деловните банки за мерките на монетарната политика пред да ја донесе одлуката.

Почитувани дами и господа,

Најголем дел од минатогодишниот говор посветив на елаборирање на аргументите зошто стабилниот курс на денарот е сеуште најдоброто решение за македонската економија. Во јавната дебата која се води околу ова прашање во изминатата година многупати излегував со дополнителни аргументи во поткрепа на тој став. Во оваа прилика ќе се осврнам на две тези кои во последно време ги изнесуваат заговорниците за пливачки курс на денарот. Првата теза е дека со пливачки курс ќе имаме порелаксирана монетарна политика и со тоа повисок економски раст. Втората теза е дека курсот на денарот не е реален, односно тој е преценет. Но, досега не слушнав објаснување како тоа пливачкиот курс би довел до порелаксирана монетарна политика, ниту аргументи зошто денарот е преценет.

Во однос на првото, треба да се нагласи дека не зависи од режимот на курсот дали монетарната политика ќе биде рестриктивна или релаксирана. Вие може да имате пливачки курс а да имате рестриктивна монетарна политика, исто како што може да имате фиксен курс и релаксирана монетарна политика. Она што е битно за монетарната политика е дали има нерамнотежи во економијата или нема. Токму поради отсуството на нерамнотежи во македонската економија, како што елаборирав на почетокот, ние можеме да си дозволиме релаксирана монетарна политика во моментов. Наспроти тоа, поради спецификите на нашата економија, пливачкиот курс би внел несигурност и би креирал нерамнотежи и висока инфлација за чие смирување би морале да водиме многу рестриктивна монетарна политика.

Во однос на преценетоста на курсот на денарот досега во неколку наврати ги презентирав податоците за реалниот ефективен курс на денарот кои покажуваат сосема спротивно. Во оваа прилика само ќе упатам на пазарот. Пазарот е тој кој одредува дали некоја стока е преценета или не. Од почетокот на август минатата година, до денес Народната банка само еднаш продала евра на девизниот пазар во износ од 4,5 милиони евра, а дваесетина пати купила евра на девизниот пазар во износ од 170 милиони евра. Дури и земји со пливачки курс на валутата многу почесто интервенираат со продажба на девизниот пазар во одбрана на валутата.

 

Почитувани дами и господа,

Должничката криза во евро зоната е најголемиот предизвик пред кој ќе бидеме исправени во наредниот период. Поради големата трговска размена, рецесијата во евро зоната која е многу веројатна, негативно се одразува врз реалниот сектор од нашата економија. Во такви услови, покрај одржување на стапката на инфлација на ниво на евро зоната ние ќе ги користиме монетарната заедно со макропрудентните политики со цел да ги задржиме рамнотежите во екстерниот и банкарскиот сектор.

На среден рок предизвиците во банкарскиот сектор повторно доаѓаат од евро зоната поврзани со имплементацијата на Базел 3 стандардите. Имено, многу е веројатно дека тоа ќе предизвика "deleveraging" во европските банки со сериозни импликации врз кредитната активност на банките во регионот на југоисточна Европа. Внимателно го следиме тој процес и се подготвуваме соодветно да реагираме со цел да ја заштитиме македонската економија од негативните импликации. Затоа, уште поважна ќе биде соработката меѓу Народната банка и деловните банки.

Благодарам на вниманието. 

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Димитар Богов (2011-2018)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад