Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

16. Меѓународна конференција на клириншки куќи на Централна и Источна Европа (ИЦЦИ)

Поздравен говор на гувернерот Димитар Богов на 16. Меѓународна конференција на клириншки куќи на Централна и Источна Европа (ИЦЦИ), 12.10.2011 година

16. Меѓународна конференција на клириншки куќи на Централна и Источна Европа (ИЦЦИ)

Почитуван претседавачу, почитувани учесници и гости,  

Чест ми е и задоволство да го одржам поздравниот говор пред олку истакнат аудиториум. Би сакал да му се заблагодарам на „Клириншки интербанкарски системи“ Скопје (КИБС) за оваа можност. Мојата тема е поврзаноста на платните системи со двете главни  задачи на централната банка, монетарната политика и финансиската стабилност.    

Иако парите треба слободно да циркулираат во економијата, без притоа тој процес да наметнува големо оптоварување, другите економски субјекти,  исто така, треба да бидат сигурни дека деловните банки ќе ги признаат своите обврските по видување, така што ќе ги претворат во банкноти, т.е. централнобанкарски пари, на нивно барање. Централната банка им дозволува на деловните банки меѓу себе да си префрлаат средства коишто се на сметките кај централната банка. Така, развојот на платниот систем станува дел од развојот на централната банка, и токму од овој оперативен капацитет, се разви соработката со системот на деловни банки, при воспоставувањето на системите со кои работи и надзор на системите со кои работат другите учесници.

Ваквата водечка улога на централната банка, којашто не се совпаѓа со улогата на ниту еден друг учесник, нѐ прави свесни за силната врска меѓу платните системи и монетарната политика од една страна, и платните системи и финансиската стабилност, од друга. Дозволете ми да го посветам централниот дел од овој поздравен говор, токму на овие различни, но сепак, меѓусебно поврзани нишки. 

Импулсите на монетарната политика се пренесуваат од оние финансиски институции коишто имаат директна врска со централната банка, на другите институции и населението. Централната банка вообичаено ја спроведува својата монетарна политика само со одредени финансиски институции, а најмногу со деловните банки.  Како резултат на тоа, другите економски субјекти се потпираат врз овие одредени финансиски институции, коишто имаат директна врска со централната банка. Функционирањето на трансмисијата се темели врз непреченото функционирање на платната инфраструктура, овозможувајќи трансакции на овие институции со централната банка, како и меѓу себе на меѓубанкарскиот пазар.    

Доколку функционирањето на платните системи не е доволно развиено, одредените финансиски институции се решаваат да чуваат релативно поголеми резерви на централнобанкарски пари за да им помогнат во управувањето на сопствената ликвидност, што пак за возврат доведува до послаби импулси на монетарната политика од страна на централната банка отколку очекуваните. Но, во општи рамки, откако платните системи во економијата ќе постигнат одредено ниво, влијанието на платните системи на монетарната политика не треба да се цени само според ефикасноста, туку и според брзината на парите, дефинирана како просечна брзина со која една единица пари се троши во одредено време, под претпоставка на дадена парична маса.             

Брзината на оптекот на парите ендогено е одредена од одлуките на економските субјекти во однос на расположливата ликвидност, кредитирањето, позајмувањето,  инвестирањето, потрошувачката и трудот. Сепак, зголемената ефикасност на платните системи егзогено ја зголемува брзината на оптекот на парите.

Од гледна точка на монетарната политика, важно е да се процени квантитативното и квалитативното влијание на оваа егзогена промена.   

Зголемената ефикасност на платните системи доведува до зголемена употреба на сметките во однос на готовината. Поединечната пара или хартија од вредност лежи неискористена на сметка помалку време помеѓу две последователни плаќања, што доведува до пократко време меѓу приливот и одливот, т.е. до поголема брзина на парите во оптек. Новата ситуација се одразува со поголем обрт на пазарите, доколку економските субјекти се во можност да користат електронски начин на плаќање, да го следат паричниот тек и доколку се уверени дека зголемената ефикасност не ја загрозува заштитата од измама.  

Задачата на централната банка е да го олесни поефикасното управување на ликвидни средства. Ефикасното управување на ликвидните ресурси им овозможува на економските субјекти да користат системи за безготовинско плаќање не само како сигнал за нивната подготвеност да платат, туку и да го платат точниот износ што го должат. Наспроти тоа, готовинските плаќања, придонесуваат економските субјекти да бидат изложени на трошоци во форма на загубени камати и зголемени безбедносни ризици.

Сепак, зголемената брзина на оптекот на пари не е линеарна. Со оглед на тоа дека технолошките предности во платните системи ретко се користат во максимален капацитет, зголемувањето на нивната ефикасност повеќе е постепен, отколку повремен процес. Со цел подобра процена на влијанието на технолошки потпомогната промена врз брзината на оптекот на пари и со тоа, врз монетарната политика, централните банки треба да користат податоци од различни извори.

Сѐ на сѐ, платните системи се основниот предуслов за примена на оперативната монетарната политика и нивниот степен на сложеност има директно влијание на брзината на оптекот на парите, така влијаејќи врз самата монетарна политика. 

Во однос на финансиската стабилност, постои силна поврзаност меѓу ефикасните платни системи и финансиската стабилност. Финансиската стабилност подразбира дека финансискиот систем е отпорен на системски ризик, т.е. ризикот проблемите во една финансиска институција да доведат до проблеми во други претходно стабилни институции. Финансиската стабилност дозволува финансискиот систем да издржи шокови без да потклекне пред кумулативните процеси, коишто го намалуваат, најпрво, процесирањето на плаќањата во економијата, и второ, распределбата на заштедите во инвестиции. Силна и отпорна пазарна инфраструктура е од особена важност за финансиската стабилност.  

Доделувањето средства на деловните банки доведе до тоа централната банка да воведе функција за контрола на кредитоспособноста на барателите на заем. Оваа функција подоцна се разви во „банкарска супервизија“. Една деловна банка може да биде извор на финансиска нестабилност доколку се соочува со технички потешкотии или ако не го поврати финансираното. Ова финансирање може да потекнува или од централната банка или од депонентите. Ваквата појава може да се одрази на другите економски субјекти. Тие може да се соочат со неликвидност, дури и несолвентност, а тоа да се одрази на пазарните каматни стапки, за возврат доведувајќи до промени во активностите за тргување и нарушување на довербата во пазарот. 

Платните системи се основната компонента во спречувањето на ваквите појави и технички механизам за да може централната банка да интервенира и да ја спречи „заразата“ или потенцијалната „зараза“. Интересот на централните банки за финансиската стабилност во голема мера е предизвикан  од инцидентот со „Херштат банка“ од 26 јуни 1974 година. Други германски банки иницираа плаќања кон „Херштат банка“ во германски марки во замена за американски долари, коишто требаше да се извршат преку кореспондентската сметка на „Херштат“ во Њујорк. Регулаторите, коишто решија веднаш да ја затворат банката заради несолвентност, не ја зедоа предвид разликата во временската зона меѓу Франкфурт и Њујорк, оставајќи ги трансакциите полузавршени. Германските банки не ги наплатија своите долари. Иако инцидентот со „Херштат“ не доведе до криза на финансиската стабилност, тој придонесе и централните банки да станат свесни за ризикот и започнаа да развиваат постојано поврзана платформа за порамнување, каде што деловните банки вршат меѓусебно порамнување на девизите врз основа на принципот „плаќање наспроти плаќање“.  

Соработката во оваа област доведе до тоа централните банки да го поделат искуството и во другите области на платните системи и финансиската стабилност. Пазарите коишто функционираат добро зависат од волјата да се изнајдат соодветни решенија за да се обезбеди непречено функционирање на платните системи. Иронично, дел од проблемот произлегува од фактот дека технолошкиот напредок ги забрзува платните системи со што стануваат посигурни. Ова, пак, за возврат им овозможува на банките да имаат на сметката помалку ликвидни средства. 

Криза во финансиската стабилност може да се јави кога финансиската институција не е во можност да му ги врати средствата на кредиторот на денот на отплатата, додека кредиторот има потреба од ликвидност токму на тој ден на отплата. Стравот од истовремена појава на повеќе вакви случувања беше важен елемент во прераснувањето на американската криза со второстепено хипотекарно кредитирање во глобална криза. Централните банки, кои ќе препознаат нарушување на пазарното функционирање и закана за опстанувањето на солвентни економски учесници, ги користат платните системи за да му обезбедат ликвидност, не само на пазарот во глобала, туку и на индивидуалните институции. Заради можност од повторување на кризата, централните банки сѐ уште можат да прибегнат кон неконвенционални или нестандардни операции на монетарната политика или да таргетираат индивидуални банки за помош. Банките не ја користат доволно последнава можност, бидејќи тие одбегнуваат да се изложуваат на камати над пазарната стапка, стравувајќи дека ќе бидат обележани на меѓубанкарските пазари. Изразите „итна ликвидносна помош“ или „позајмувач во крајна инстанца“ сега полека бледнеат, бидејќи стравот на деловните банки за ликвидноста е, во голема мерка, иако не само поради тоа, симптом на кризата на суверениот долг.     

Како и да е, ризикот произлегува од деловните банки кои вообичаено работат со бројни учесници (централната банка, други банки, брокерски куќи, небанкарски институции и население) и во различни платни системи. Овие позиции доведуваат до меѓусебна зависност помеѓу системите за бруто-порамнување  во реално време, коишто главно функционираат во централните банки, и системите со одложено нето-порамнување, коишто главно функционираат заеднички меѓу деловните банки. Успешното работење на Македонскиот интербанкарски платен систем (МИПС), чиј РТГС-систем централната банка и го поседува и работи преку него, и Клириншките интербанкарски системи Скопје (КИБС), каде што централната банка се јавува како агент за порамнување, придонесоа за високо ниво на доверба во изминатите години и имаат позитивен ефект на стабилноста на банкарскиот и финансискиот систем и на економијата во целост. 

Да завршам, деловните банки коишто меѓусебно префрлаат средства коишто ги чуваат на сметките кај централните банки го олеснија доброто функционирање на банкарскиот и финансискиот систем и ги намалија нарушувањата и нестабилноста во глобални рамки. Историскиот развој е придружен со бавно, но постојано движење кон поголема брзина на оптекот на пари.

Порамнувањето на плаќањата на сметките на централната банка сѐ уште обезбедува врска со двете главни задачи, т.е. монетарната политика и финансиската стабилност. Управувајќи со монетарните услови, централната банка соработува со деловните банки и со тоа ги намалува трансакциските трошоци. Ваквата поставеност е слоевита, каде што парите на централната банка се крајното средство за порамнување во економијата. Позитивната мрежна екстерналија најдобро се доловува преку намалувањето на ризикот, загарантираноста на услугата и конкурентната неутралност што ја обезбедува централната банка. Користењето на средствата коишто се чуваат на сметките во централната банка за вршење на плаќањата, во општи рамки се сфаќа како безризично, се добива услуга дури и во вонредни услови на глобални и домашни кризи, додека користењето на централната банка како средиште обезбедува учесниците во платните системи да не се принудени да се потпрат врз постоечките или потенцијалните конкуренти за плаќање. Овие аргументи коишто се несовладливи уште од почетоците на централното банкарство, најверојатно ќе обезбедат натамошно влијание на модерните системи за плаќање врз монетарната политика, како и позитивни ефекти врз стабилноста на финансиските системи во целост.

Ви благодарам на вниманието.

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Димитар Богов (2011-2018)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад